Het kerstpakket, voor menig werknemer een aangename toevoeging aan de eindejaarsbonus. Maar, hoe is het in de commerciële wereld gesteld met de kerstpakketten? Is het nog immer die gewaardeerde geste die je als verkopende partij in ieder geval op de shortlist van je inkopende relatie weet te krijgen, of is het een achterhaalde omkooptruc waar je de professionele inkoper mee schoffeert?
Voor mijzelf sprekend, ik ben een fan van een goed kerstpakket en hoe groter (lees luxer) hoe beter. Ik weet me de tijd nog te herinneren dat mijn vader standaard 3 kalkoenen en een assortiment vlees (waar moeder de vriezer voor minimaal een half jaar mee vulde) mee naar huis bracht danwel in de politiek correcte tijden thuis bezorgd kreeg. Sterker nog, ik weet van bepaalde personen die het hele jaar bezopen waren van de tijdens de kersttijd ontvangen giften en dan ook nog genoeg over hadden om de goede giften cadeau te doen aan derden (maar wel zo slordig waren de visitekaartjes danwel de bedrijfslogo’s op de verpakking te laten zitten).
Maar op de een of andere wijze signaleer ik een kentering in de pakketten. Heden ten dage zijn de kerstpakketten verworden tot een fantasieloze verplichting van werkgever naar werknemer (bestel jij effe 50 van die dozen) en vooral ook naar de eventuele klanten, die zo gruwelijk zijn verwend door de geschenken dat de verkopende partij niet meer weet hoe het pakket van vorig jaar (en natuurlijk dat van de concurrent) te overtreffen.
Daarom wil ik pleiten voor een versobering van de eindejaarsgeschenken. Ja, geheel tegen mijn hebzuchtige geest in leest u het goed. Ik wil weer terug naar hoe het kerstpakket van origine bedoeld was. Als een geste aan een gewaardeerde relatie, liefst met een persoonlijke inslag (hetzij van de gever, hetzij van de ontvanger). Want hoe verklaar je de voorgenoemde kalkoen aan een veganist? Of die flessen met spiritualiën aan de voorman van de AA? Of de rijk gevulde kerststol aan iemand met een noten allergie?
Je kan natuurlijk gewoon een Ipad met een soort van tailormade app droppen op het bureau van elke mogelijke relatie maar onderscheid dat je ook echt van, om er maar een te noemen, een willekeurige krantenboer? Volgens mij niet. Maar, wanneer je als bedrijf dan toch de blits wilt maken met je eindejaars actie, hoe doe je dat dan? Want de mens blijft deep down toch gevoelig voor attenties en is hebzuchtig. Het ontvangen van als die goedbedoelde zooi aan het eind van het jaar benadrukt toch dat je belangrijk bent. En precies daar ligt volgens mij de clou.
Want, hoe kan je beter benadrukken dat je je de relatie met een klant op waarde weet te schatten dan door een speciaal uitgezocht cadeau te overhandigen. Een cadeau waar je moeite voor hebt gedaan, iets dat op maat is gesneden. Dat heeft meerdere voordelen. Je moet je klant beter leren kennen (en dat is voor een verkoper altijd goed) en je klant zal zien dat je echt interesse in hem hebt. Beide zaken dragen bij aan een beter klantcontact en dus uiteindelijk, meer orders.