Ik kauw regelmatig over vraagstukken in mijn bovenkamer. Ik stel me dan vooral de volgende vraag: “Maar is dat wel zo?” Zo ook rondom sponsoring. En dan met name het gedeelte waar ik nu een beetje ervaring mee heb, sportsponsoring.
Omdat de meeste verenigingen te kampen hebben met een terugloop in ledenaantallen wordt het steeds belangrijker om een sponsor te vinden. Omdat de club anders gewoon op gaat houden met bestaan. Want het is niet goedkoop om in deze tijden een sportvereniging overeind te houden op het niveau dat de leden (en de omstanders) verwachten, of eigenlijk eisen. Allemaal dezelfde outfits, een fatsoenlijk onderhouden veld, een state of the art trainingsfaciliteit en een gezellig geanimeerd clubhuis zijn onder andere van die zaken die men verwacht. Overigens zonder daar al te veel voor terug te hoeven doen, want het aantal vrijwilligers, zonder wie een sportvereniging niet kan bestaan, loopt schrikbarend terug (maar dat gaat vanzelf een ander stukkie worden).
De Nederlandse sportmarketeer richt zich voornamelijk op “Sure Bets”, de sporten die ze kennen en waar ze denken het grootste resultaat te halen. De traditionele sporten zoals voetbal en grote evenementen waar veel pers op af komt, trekken de grootste sponsoren aan. Maar daar heb je als kleine vereniging in een (nog) niet mainstream sport niet zoveel aan. Want diezelfde grote jongens die bakken met geld spenderen aan de mainstream sporten, zien niets in de “kleinere” sporten. Of ze daarin gelijk hebben valt nog te bezien.
Maar goed, hoe krijg je voor een redelijk onbekende sport en kleine verenigingen dan toch sponsors? De oude traditionele bronnen daarvoor drogen op. De middenstand heeft het momenteel slecht en kan het geld eigenlijk niet missen. De kroegen hebben al tijden last van verminderde inkomsten. En daar houdt het dan vaak op voor een oldschool sponsorwerver. Verenigingen vinden het vaak lastig om de traditionele paden van communicatie te verlaten en houden veelal vast aan de bewezen methodes van werving. Bedenk hierbij echter dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst. De tijden dat er zomaar een zak(je) met geld over de schutting gegooid wordt omdat dat tenslotte al jaren traditie is zijn over. Het bord langs de lijn is, zeker voor de kleine vereniging, voor een sponsor nauwelijks interessant. Het levert gewoonweg niet voldoende op.
Zoals ik het zie zal je van de gebaande paden moeten afwijken wil je succes hebben. Je zal als vereniging maatwerk moeten leveren. Per sponsor een plan hebben liggen, waarbij je de sponsor begeleidt naar effectievere exposure. Waar ligt de mogelijkheid om er een win-win (blèh wat een term is het toch) van te maken? Hoe kan de sponsor zich binden aan de vereniging? Dat is de hamvraag.
Weet je als vereniging hoeveel bezoekers je hebt bij een thuiswedstrijd? Weet je wat het bereik is van de website, de social media impact etc.? Wanneer je die gegevens bekend hebt, kan je een sponsorplan gaan samenstellen. Je hebt dan iets concreets om mee te gaan werven. Naast die harde cijfers zal je ook de “zachte” kant van sponsoring moeten belichten bij je potentiële sponsor. De naamsbekendheid en de fringe benefits zoals de uitstraling die een bepaalde sport kan hebben die mensen gaan associëren met de sponsor.
In mijn geval, Rugby, heb je te maken met de kernwaardes van de sport. Respect, Integriteit, Discipline en nog een paar. Maar die drie zijn de basis van Rugby. Daarnaast de uitstraling van Rugby: “Een sport voor Hooligans gespeeld door Gentleman”. Een harde contactsport maar wel geassocieerd met de upperclass. Kerels van 2 meter hoog en minstens net zo breed laten zich gewillig tot de orde roepen door een scheidsrechter van het formaat spijker. Daar kan je mee aan het werk. Daarnaast zal je jezelf moeten verdiepen in je potentiële sponsor. Wat zou voor die specifieke sponsor de toegevoegde waarde zijn aan zijn of haar verbinding met Rugby?
Een voorbeeldje: van rugbyers is het bekend dat ze veel, heel veel barbecueën. De verbinding naar de slager, een BBQ specialist of een bedrijf dat zich in die sector ophoudt dan al snel gemaakt. Maar, wat levert dat voor het bedrijf op? Ja, naamsbekendheid. En dan….? Nog meer? Traditioneel gezien dus niet. Een bord langs de kant en jaarlijks een factuur. Maar wat nu wanneer je zo’n bedrijf ook echt gaat betrekken bij je club? Wanneer je samen met dat bedrijf gaat zitten om een plan in elkaar te draaien zodat je op gezette tijden ook echt aandacht besteedt aan dat bedrijf. Ik heb nog nooit een bord bij de BBQ zien staan waar de vrijwilligers de door de sponsor geleverde hamburgers staan te braden: “De opbrengst van deze overheerlijke hamburgers gaat direct de clubkas in. Met dank aan u en “sponsor”. Of, voor op de website: “Vond u de hamburgers ook superlekker, maak dan gebruik van de speciale thuisaanbieding van onze sponsor”. Twitter: “2500 hamburgers van “sponsor” verkocht tijdens de BBQ. Smaakt dat naar meer? Hier met clubkorting te verkrijgen.”. Leg naast de BBQ een stapel servetten met een speciale opdruk: “Hier kunt u ook voor uw BBQ bestellen”. Kortom, maak er een complete campagne van. Nu is dit slechts een voorbeeld, er zijn natuurlijk nog veel meer sponsoren te bedenken en evenzoveel acties en inhakers. De sponsor zal je dankbaar zijn en dat levert je club weer extra geld of (zeker niet te versmaden) goederen/barters op.
Natuurlijk ben je er niet met alleen een plan en de boven genoemde acties. Maak het vooral zo interessant mogelijk om sponsor te worden bij jouw club. creëer een solide businessclub, zorg voor regelmatige contactmomenten en vooral… zorg (samen met je sponsor) voor een return of investment voor de sponsor, een plek waar jouw sponsor zich kan profileren binnen de club naar zijn of haar relaties en potentiële klanten.
Wil je meer weten? Meer doen? Dat kan. Bel gewoon met Teksterie voor een goed gesprek en jouw speciale clubaanbieding!